Citymarketing: kwestie van gewoon doen!

Raadhuis Roosendaal
13 juli 2017
Tijdens de behandeling van de Kadernota in 2016 is de motie “Citymarketing: Dit is Roosendaal!” unaniem aangenomen. Deze motie vraagt om een professionele citymarketingstrategie voor Roosendaal. De strategie ligt er. We komen nu in een volgende fase waarin we de strategie verder vorm gaan geven en uit gaan rollen. Het college heeft op 4 juli besloten om een kwartiermaker opdracht te geven om hiermee aan de slag te gaan.

Wethouder Hans Verbraak: ‘Ik ben blij met het resultaat. Hiermee kunnen we echt handen en voeten geven aan de Citymarketing in Roosendaal. Zomaar een greep uit de antwoorden van het digipanel:

  • De stad biedt alles wat mensen willen die nu voor een stad kiezen: wooncomfort, groen, ruimte, werkgemak, winkels, service en evenementen.
  • Roosendaal is een stad die al honderden jaren haar eigen boontjes dopt en waar mensen de dingen gewoon doen. Deze gedrevenheid en betrokkenheid maakt de stad slagvaardig en aantrekkelijk voor bewoners en ondernemers.
  • Initiatieven worden met opgestroopte mouwen aangepakt. En dit is zeer uniek.

Roosendalers zijn trots, maar bescheiden. De strategie geeft ons de kans om de trotsheid op de dingen die we doen in de etalage te plaatsen!’

We gaan de strategie uitvoeren aan de hand van 3 krachtlijnen:

Het oprichten van een Citymarketing Bureau dat de communicatie professionaliseert, samen met de huidige VVV; Daarnaast maken we van “gewoon doen” ons handelsmerk; Met een proeftuin die al in 2017 van start gaat ontdekken we de kansen en mogelijkheden van het citymarketingbureau en de wijze van communiceren.’

Een kwartiermaker krijgt de opdracht om het bureau op te zetten, budgetten te bundelen en door middel van een proeftuin te experimenteren in deze nieuwe samenwerking en met nieuwe communicatiemiddelen en technieken. De kwartiermaker krijgt hiervoor een half jaar de tijd. De kwartiermaker heeft de opdracht om lokale professionals aan elkaar te verbinden in de rol die zij hebben in de citymarketing. Samen dragen zij het profiel van Roosendaal uit.