U heeft een klacht over hoe u bent behandeld
Algemeen
Bent u niet tevreden over hoe de gemeente u heeft behandeld? U heeft bijvoorbeeld geen antwoord gekregen op een brief of e-mail? Of een medewerker of wethouder is onbeleefd geweest? Dan kunt u ons uw klacht sturen. Lees hier hoe u dat doet.
Wat u moet weten
Wat zijn de voorwaarden?
- Uw klacht mag niet anoniem zijn.
- Uw klacht mag niet discriminerend zijn.
- Uw klacht beschrijft het gedrag waar de klacht over gaat.
- Uw klacht gaat over een medewerker of collegelid (wethouder of burgemeester) van de gemeente Roosendaal.
Hoe behandelen wij uw klacht?
- Wij behandelen uw klacht vertrouwelijk en onafhankelijk.
- Hebben wij uw klacht ontvangen? Dan bellen wij u.
- Kunnen wij aan de telefoon uw klacht niet oplossen? Dan krijgt u een uitnodiging om uw klacht mondeling toe te lichten.
- Heeft u dat gedaan? Dan nemen wij daarna een besluit over uw klacht.
- Elke twee weken plaatsen wij de recente klachtoordelen op onze Woo-pagina. Zo kunt u zien hoe wij omgaan met klachten en wat daarvan de uitkomsten zijn. Bekijk de klachtoordelen op: open.roosendaal.nl
Wat u moet doen
Zo stuurt u ons uw klacht
Dat doet u online met uw DigiD.
Liever per post? Dat kan ook. Zet dan in ieder geval in uw brief:
- uw naam en adres
- uw klacht
- uitleg over uw klacht
- uw handtekening
- uw telefoonnummer
Stuur uw klacht naar:
Gemeente Roosendaal
Postbus 5000
4700 KA Roosendaal
Stuurt u een klacht namens iemand anders?
Wilt u iemand anders een klacht laten sturen voor u? Of wilt u een klacht sturen voor iemand anders? Vul dan het machtigingsformulier Klachten helemaal in. Vergeet niet om allebei uw handtekening te zetten. Stuur het formulier mee met uw klacht. Dat kan per post of digitaal.
Bent u het niet eens met ons besluit over uw klacht?
Of met de manier waarop uw klacht is behandeld? Dan kunt u terecht bij de Commissie Ombudsman. U kunt alleen naar de Commissie Ombudsman nadat wij hebben besloten over uw klacht. U moet uw klacht dus wel altijd eerst naar ons sturen.
Zo bereikt u de Commissie Ombudsman:
- Per post: Postbus 9620, 4801 LS BREDA
- Via e-mail: mail@commissieombudsman.nl
Klachtenoverzicht 2024
Totaal aantal
In 2024 heeft het college 50 klachten als bedoeld in hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht ontvangen.
Hiermee worden klachten bedoeld over hoe het bestuursorgaan en of medewerker zich heeft gedragen in een bepaalde situatie. Dit worden bejegeningsklachten genoemd. Het HUIS van Roosendaal heeft 37 afdelingen.
Overzicht afgelopen jaren
2024: 50
2023: 91
2022: 58
Uitkomst 50 klachtbehandelingen
- 1 klacht is formeel behandeld;
- 39 klachten zijn informeel afgehandeld;
- 2 klachten zijn buiten behandeling gesteld;
- 1 klacht werd gegrond verklaard;
- 1 klacht werd niet in behandeling genomen;
- 1 klacht is nog in behandeling;
- 4 klachten zijn afgebroken;
- 1 klacht is ingetrokken.
Verbeteren dienstverlening
Van deze klachten proberen wij te leren, aanpassingen aan te brengen in de werkwijze van behandeling en daardoor de dienstverlening naar inwoners maar ook intern, te verbeteren.