Vraag&Antwoord Gastelseweg
Algemeen
Gemeente Roosendaal, Enexis en Brabant Water gaan de komende jaren samen aan de slag om de Gastelseweg opnieuw in te richten en klaar te maken voor de toekomst. Maar wie doet wat? En hoe lang duurt het precies? Hieronder vindt u de meestgestelde vragen en bijbehorende antwoorden.
Meestgestelde vragen
Wat gaat de gemeente Roosendaal doen?
De gemeente legt een rotonde aan bij de Van Beethovenlaan. Tussen de Van Beethovenlaan en de Spoorstraat komt een 30-kilometerzone met fietssuggestiestroken. Een fietssuggestiestrook geeft de plaats op de rijbaan aan waar fietsers rijden. Ook worden op een aantal plekken drempels gelegd om zo de snelheid naar beneden te brengen. Het deel van de straat tussen de Spoorstraat en de kruising Borchwerf/Wagonstraat blijft een 50-kilometerzone met vrijliggende fietspaden. Er komt ook meer groen. Meer informatie vindt u op: www.roosendaal.nl/gastelseweg.
Wat gaat Enexis doen?
In opdracht van Enexis worden kabels en leidingen aangepast, uitgebreid en waar nodig vervangen. Omwonenden en ondernemers ontvangen voor de werkzaamheden starten nog een brief van Brabant Water en Enexis.
Wat gaat Brabant Water doen?
Brabant Water gaat ruim 1,5 kilometer aan drinkwaterleidingen vervangen. Omwonenden en ondernemers ontvangen voor de werkzaamheden starten nog een brief van Brabant Water en Enexis. Op www.waterstoring.nl leest u meer over de werkzaamheden die wij uitvoeren.
Wanneer starten de werkzaamheden?
De werkzaamheden van Brabant Water en Enexis beginnen naar verwachting in 2026. Aansluitend begint de gemeente Roosendaal met het opnieuw inrichten van de straat. Zodra de planning klaar is, krijgen omwonenden en belanghebbenden een brief met meer informatie.
Wanneer is het werk klaar?
De verwachting is dat alle werkzaamheden eind 2027 gereed zijn. Dit is een voorlopige planning. Deze planning kan nog veranderen, bijvoorbeeld door slecht weer.
Waar kan ik meer informatie vinden over het opnieuw inrichten van de straat?
Meer informatie over het opnieuw inrichten van de Gastelseweg vindt u op www.roosendaal.nl/gastelseweg.
Worden alle werkzaamheden tegelijk uitgevoerd?
Om de overlast zo klein mogelijk te houden, wordt het werk in verschillende fases uitgevoerd. Eerst gaan Brabant Water en Enexis aan de slag, aansluitend start de gemeente Roosendaal met haar werkzaamheden.
Welke voordelen heeft het combineren van de werkzaamheden?
Door het combineren van de werkzaamheden hoeft de straat maar één keer open. Hierdoor houden we de overlast voor omwonenden en het verkeer zo klein mogelijk.
Waarom zijn deze werkzaamheden nodig?
De gemeente Roosendaal wil de Gastelseweg graag nog veiliger en groener maken. Ook zijn het leidingnetwerk en het energiesysteem aan vervanging toe en moet het elektriciteitsnet in de straat worden uitgebreid. Zo is de Gastelseweg in één keer klaar voor de toekomst.
Waar vinden de werkzaamheden plaats?
Het projectgebied bestaat uit een noordelijk en zuidelijk deel. Het noordelijk deel loopt van het kruispunt Borchwerf/Wagonstraat tot aan de kruising met de Spoorstraat/Christiaan Huijgensstraat. Het zuidelijk deel loopt van de Spoorstraat tot aan de kruising Griendweg/van Beethovenlaan. Een overzichtskaartje met daarop het hele projectgebied vindt u op www.roosendaal.nl/gastelseweg.
Waar kan ik terecht met vragen over de werkzaamheden?
Voor al uw vragen kunt u een e-mail sturen naar reconstructiegastelseweg@roosendaal.nl of bellen met onze omgevingsmanager Judith Römer op 06 30 58 25 00.
Kan ik meedenken over de nieuwe inrichting van de straat?
In 2025 organiseren we een aantal bijeenkomsten om samen te komen tot een groene en veilige inrichting van de straat. Omwonenden en belanghebbenden krijgen hier nog een uitnodiging voor.
Blijft mijn woning of onderneming bereikbaar?
Uw woning of onderneming is lopend altijd bereikbaar. Met de auto kan dit tijdelijk niet of moeilijker het geval zijn.
Waar kan ik mijn auto tijdens de werkzaamheden parkeren?
Tijdens de werkzaamheden kan het voorkomen dat parkeerplaatsen tijdelijk niet beschikbaar zijn. Parkeer in dat geval in de omgeving. Heeft u een invalidenparkeerplaats, een elektrische laadpaal of is parkeren bij uw woning (medisch) noodzakelijk? Neem dan contact met ons op via het e-mailadres reconstructiegastelseweg@roosendaal.nl of bel met onze omgevingsmanager
Judith Römer op 06 30 58 25 00.
Kan ik mijn traplift nog gebruiken?
In principe kunt u tijdens de uitvoer van de werkzaamheden gebruikmaken van uw traplift. Het kan zijn dat er tijdens de werkzaamheden een dagdeel bij zit dat uw woning afgesloten wordt van elektriciteit. U krijgt hier altijd vooraf schriftelijk bericht over. Als uw woning afgesloten moet worden, kunt u tijdelijk geen gebruikmaken van uw traplift, omdat ook deze is aangesloten op het stroomnet.
Blijft mijn woning of onderneming tijdens de werkzaamheden bereikbaar voor nood- en hulpdiensten?
Uw woning of onderneming blijft tijdens de werkzaamheden altijd bereikbaar voor de nood- en hulpdiensten.
Kan ik mijn afvalcontainer op dezelfde plek neerzetten?
Soms vragen we u uw afvalcontainer tijdelijk op een andere plek neer te zetten. Heeft u hier hulp bij nodig? De werknemers van de aannemer helpen u hier graag bij.
Hoe zit het met mijn verbouwing/verhuizing tijdens de periode van de werkzaamheden?
Het kan zijn dat u verbouw- of verhuisplannen heeft in de periode dat we in uw buurt aan het werk zijn. Neem dan even contact met ons op via het e-mailadres reconstructiegastelseweg@roosendaal.nl. of bel met onze omgevingsmanager Judith Römer op 06 30 58 25 00.
Kan de bezorger van pakketjes/boodschappen bij mijn voordeur komen?
Ja, we zorgen ervoor dat uw woning altijd lopend bereikbaar blijft.
Zijn de bushaltes nog bereikbaar?
Het kan zijn dat de bushalte bij u in de buurt tijdens de werkzaamheden tijdelijk niet bereikbaar is. Kijk voor storingen en de actuele dienstregeling op www.arriva.nl/dienstregeling.
Krijg ik een vergoeding omdat ik tijdelijk geen stroom, water of gas heb tijdens de werkzaamheden?
Nee, u krijgt geen vergoeding als er werkzaamheden worden uitgevoerd waarbij u tijdelijk geen stroom, gas of water heeft. Wel ontvangt u voor de start van deze werkzaamheden een brief. In de brief kunt u lezen wanneer het werk wordt uitgevoerd en hoe lang dit zal gaan duren.
Ik kan niet een dag(deel) zonder elektriciteit of stromend water, wat moet ik doen?
Bent u afhankelijk van elektriciteit of stromend water? Bijvoorbeeld als u medische hulpmiddelen gebruikt. Zorg dan dat u noodstroom en voldoende schoon drinkwater beschikbaar heeft. U huurt hiervoor bijvoorbeeld een aggregaat bij een bouwmarkt of verhuurbedrijf van technische apparatuur. Heeft u hier vragen over? Stuur dan een e-mail naar reconstructiegastelseweg@roosendaal.nl of bel met onze omgevingsmanager Judith Römer op 06 30 58 25 00.
Hoe kan ik op de hoogte blijven van de voortgang van de werkzaamheden?
De aannemer houdt u via de BouwApp op de hoogte van de voortgang van de werkzaamheden. Deze app kunt u downloaden via de App Store of Google Play Store. Ook plaatsen wij regelmatig berichten over de werkzaamheden op www.roosendaal.nl/gastelseweg en onze gemeentelijke Facebookpagina.
Blijft het aantal parkeerplaatsen ongewijzigd?
We hebben gekeken naar hoe druk het is met parkeren in het projectgebied. Op sommige plekken is het erg druk. We gaan bekijken of we meer parkeerplekken kunnen maken.
Komen er nieuwe afvalinzamellocaties?
Ja, deze worden opnieuw aangegeven in de verharding.
Komen er extra ondergrondse afvalcontainers?
Ja, bij de nieuwbouw aan de Gastelseweg 186 komen extra ondergrondse containers.
Wordt de openbare verlichting vernieuwd?
Ja, de openbare verlichting wordt vervangen.
Ik heb schade of inkomstenderving als gevolg van de uitvoering van het werk, kan ik dan bij de gemeente terecht ?
Kijk hier voor meer informatie.