Wet goed verhuurderschap

Algemeen

Vanaf 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap. Hierin staan regels waaraan verhuurders en verhuurbemiddelaars zich moeten houden. Zij mogen bijvoorbeeld niet discrimineren of intimideren. Ook mogen zij geen oneerlijke servicekosten vragen. Houden zij zich volgens u niet aan de regels? Dan kunt u dit bij ons melden. Lees hier meer.

Bekijk de video

Read this page in another language:

Wat u moet weten

Voor wie is de wet?

De wet beschermt woningzoekenden, huurders en arbeidsmigranten tegen ongewenst verhuurgedrag van:

  • particuliere verhuurders
  • woningcorporaties 
  • verhuurbemiddelaars (dit zijn bureaus die huurders in contact brengen met particuliere verhuurders)

 Wat zijn de regels?

De verhuurder of verhuurbemiddelaar:

  • mag niet discrimineren;
  • mag de huurder niet bedreigen, bang maken of op een andere manier intimideren;
  • mag maximaal 2 maanden kale huur aan borg vragen;
  • moet een schriftelijk huurcontract maken;
  • moet huurders goed informeren over rechten en plichten van de huurder over de woning die niet in het huurcontract staan. Denk aan: wanneer mag de verhuurder in de woning komen die u huurt? Waar kunt u gebreken aan de woning melden? Over welke onderwerpen kunt u naar de huurcommissie of rechter gaan?;
  • laat weten aan de huurder hoe en wanneer deze de borg terugkrijgt als het huurcontract stopt;
  • laat weten waar en hoe de huurder de verhuurder kan bereiken;
  • geeft informatie over het gemeentelijk meldpunt ongewenst verhuurgedrag;
  • kan de huurder laten zien welke servicekosten de verhuurder precies gemaakt heeft;
  • mag geen onredelijke servicekosten vragen. Dit betekent dat de verhuurder alleen servicekosten mag rekenen voor zaken en diensten die hij daadwerkelijk heeft geleverd. Bijvoorbeeld kosten voor geleverde energie en schoonmaak (Burgerlijk Wetboek art 259 en 261 van boek 7(externe link)). 
  • De verhuurbemiddelaar mag geen bemiddelingskosten vragen aan zowel de huurder als de verhuurder.

Bent u een arbeidsmigrant of verhuurt u aan een arbeidsmigrant? 

Dan gelden 2 extra regels:

  • De verhuurder maakt een aparte huurovereenkomst. Deze is geen onderdeel van de arbeidsovereenkomst.
  • De verhuurder geeft de huurder informatie in een taal die hij of zij begrijpt.

Wat u moet doen

Meld ongewenst verhuurgedrag bij ons

Houdt een verhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet aan de regels van goed verhuurderschap? Dan kunt u dit bij ons melden. Dat doet u hier: Meldpunt ongewenst verhuurgedrag

Als u van een woningcorporatie huurt

Dan kunt u uw melding wel naar ons sturen, maar wij kunnen níet tegen de woningcorporatie optreden. Dat staat in de wet. U kunt uw klacht ook direct sturen naar de klachtencommissie van de woningcorporatie waarvan u huurt. Deze commissie behandelt uw klacht dan.