Hulp bij de kinderopvangtoeslagaffaire
Is uw kinderopvangtoeslag in het verleden onterecht stopgezet? Of hebt u veel geld terugbetaald? Bent u als ouder, kind of ex-partner getroffen door de problemen met de kinderopvangtoeslag?
Dan kunt u via de gemeente hulp en ondersteuning krijgen op het gebied van financiën, gezondheid, wonen, werk en zorg & gezin. Brede ondersteuning heet dat. U kunt uw eerste aanvraag voor brede ondersteuning doen, door te bellen naar (0165) 579 111 of door een mail te sturen naar toeslagenaffaire@roosendaal.nl. Binnen uiterlijk acht weken na uw aanvraag vindt het eerste gesprek plaats.
De brede ondersteuning richt zich op de volgende vijf leefgebieden:
- Financiën: Het ontwikkelen van financiële vaardigheden, met als doel een duurzame, financieel gezonde huishouding te kunnen voeren. Dit betekent dat u in staat bent om uw inkomsten en uitgaven in balans te houden.
- Gezondheid: Gericht op welzijn, zowel op lichamelijk als geestelijk gebied.
- Gezin: Focust op het leven in een veilige omgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen.
- Werk: Gericht op het behalen van minimaal een startkwalificatie of duurzame deelname aan het arbeidsproces.
- Wonen: Het realiseren van een veilige, betaalbare en passende woonruimte.
Samen stellen we een plan van aanpak op. Daarin staan de afspraken die we maken om voor u een nieuwe start mogelijk te kunnen maken. Wij helpen bij wat in uw situatie nodig is. U krijgt hulp die is afgestemd op uw situatie. De hulp is voor iedereen op maat.
Wanneer u hulp nodig heeft stellen we binnen 8 weken na het eerste gesprek met een casusregisseur een plan van aanpak op. Wanneer nodig kunnen we dit met vier weken verlengen. Dat doen we samen met u. In het plan van aanpak staat hoe we u gaan helpen. In de eerste 6 maanden na het eerste gesprek is er tijd om met elkaar te bepalen of en zo ja, welke spullen in uw situatie nodig zijn. In overleg met het projectteam kunnen we het plan van aanpak aanpassen. U heeft twee jaar de tijd om samen afspraken te maken over de hulp die nodig is. We proberen de brede ondersteuning binnen één tot twee jaar af te ronden. De hulpverlening zelf kan langer doorlopen dan twee jaar.
Bent u gedupeerd? Neem contact met ons op door een bericht te sturen naar toeslagenaffaire@roosendaal.nl of door te bellen naar gemeente Roosendaal: (0165) 579 111.
Heeft u een klacht over de brede ondersteuning? Dan kunt u deze melden via de klachtenlijn van de gemeente Roosendaal.
Hier vindt u meer informatie over de brede ondersteuning.
Hieronder kunt u als gedupeerde ouder, kind of ex-partner specifieke informatie vinden door verder te klikken.
FAQ
Voor meer vragen of informatie kunt u terecht op de site of het Youtube-kanaal van de Uitvoeringsorganisatie Herstel Toeslagen van de VNG.